Een bewogen leven lang hield Biemold zich bezig met uiteenlopende aspecten van de beeldende kunst. Die ervaring valt aan zijn werk goed af te zien: de duizenden krijtstudies van portretten en naakten.
Ze bestaan uit snel neergezette, krachtige en ongekunstelde lijnen en schetsen treffend een authentiek mens van vlees en bloed. Vaak ook vervangt Biemold de menselijke anatomie door een zelfontworpen discipline, een eigen beeldtaal.


De tekeningen zijn voorstudies die tegelijkertijd eindproducten zijn, want slechts zelden wordt door de kunstenaar een voorstudie uitgewerkt tot schilderij. De zwier en elegantie waardoor de tekeningen worden gekarakteriseerd maken zijn werk onmiskenbaar. Doordat de ene lijn zwaar wordt aangezet en de andere juist uiterst subtiel wordt geplaatst, ontstaan er compositorisch boeiende beelden. De ruimtelijke suggestie wordt knap gewekt door de organisatie van het lichtdonker.


Onverhuld en onverbloemd komen de beelden tot de kijker. We krijgen hier een loepzuiver inkijkje in de driehoeksverhouding van maker, geportretteerde en beschouwer, ieder met zijn eigen inbreng. ‘Het werk is romantisch,’ zegt de kunstenaar hierover, ‘maar je moet opletten dat het niet te aangenaam wordt. Géén schoorsteen-garnituur!’



Zonder titel
Siberisch krijt op papier
70cm x 90cm